Minister Schouten onderzoekt naar aanleiding van de vele plannen en rapporten die de afgelopen tijd zijn verschenen een aantal scenario’s rondom stikstof. Gezien de urgentie van de stikstofproblematiek moet dit zijn meegenomen in de begroting van 2022, ook als er nog geen nieuw kabinet is. Cruciaal daarbij is draagvlak en betrokkenheid van de sector. De vandaag aangekondigde aanpassing van de stikstofcalculator Aerius draagt daaraan bij.
Plan Duurzaam Evenwicht
“In het belang van de vele boeren die in onzekerheid zitten, de economie die van het slot moet én de natuur die bescherming verdient moeten er stappen zijn genomen. Daarom hebben we vanuit een brede maatschappelijke vertegenwoordiging het plan Duurzaam Evenwicht gemaakt. Gezien de urgentie is er aanstaande Prinsjesdag al voldoende budget nodig – of er nou wel of niet een nieuw kabinet is. Iedereen moet stappen zetten. Maar dat gaat alleen met voldoende zekerheid en middelen,” zegt Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.
Van der Tak vervolgt: “Draagvlak in de samenleving is daarbij van cruciaal belang. We moeten wegblijven van wensdenken en voorkomen dat we met onhaalbare normen nieuwe fuiken inzwemmen. In de gebiedsprocessen en met bijvoorbeeld het melkveehouderijplan van de Coalitie Toekomstgerichte Melkveehouderij kunnen we gewoon morgen aan de slag met de ambitie en expertise van de vele gemotiveerde boeren en tuinders. Alles op weg naar een duurzaam evenwicht tussen (agrarische) economie en ecologie.”
Minister Schouten melde na de Ministerraad van 9 juli dat ze de scenario’s samen met onder andere agrarische sector uitwerkt, waarbij ook het plan Duurzaam Evenwicht wordt betrokken. De minister benadrukt daarbij het belang van perspectief voor boeren en tuinders.
Stikstofberekeningen op 25 kilometer begrensd
LNV meldt vandaag ook in een Kamerbrief dat de stikstofrekenmodellen voor verkeer en andere sectoren, waaronder de landbouw, worden gelijkgetrokken. Het adviescollege Meten en Berekenen Stikstof rapporteerde vorig jaar dat de rekentool Aerius Calculator wetenschappelijk gezien niet geschikt is voor de vergunningverlening voor stikstofemissie. De modellen moeten gelijkwaardiger, robuuster en transparanter. Daar wordt nu een stap in genomen. Voor alle berekeningen geldt straks een grens van 25 kilometer in plaats van 5 kilometer voor verkeer en ‘oneindig’ voor de rest.
“De stikstofmodellen zijn vanwege de grote onzekerheidsmarges ongeschikt voor vergunningverlening. Door niet verder dan 25 kilometer te rekenen wordt dit iets ingeperkt. Ook worden sectoren nu gelijk behandeld. Terecht. Wel is het nodig om veel meer en beter te meten; bij de bron en in de natuurgebieden. Dat is noodzakelijk voor de betrouwbaarheid van de modellen en het vertrouwen van de boeren,” zegt Trienke Elshof; portefeuillehouder Platteland & Omgeving bij LTO Nederland.
Bron: LTO Nederland