De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) en LTO vakgroep Varkenshouderij zijn zeer verbaasd over de verplichte stalregistratie.
Staatssecretaris Sharon Dijksma kondigde vorige week aan dat veehouders van 1 april tot 15 mei in de Gecombineerde Opgave (Meitelling) moeten aangeven in welke stallen, welke dieren zitten. De gegevens worden gebruikt voor het in kaart brengen van de emissies uit de landbouw. ‘Dit treft geen enkel doel en is alleen maar een administratieve lastenverzwaring en tijdverspilling voor onze varkenshouders’, menen voorzitter Ingrid Jansen van de NVV en vicevoorzitter Eric Douma van LTO vakgroep Varkenshouderij.
De Tweede Kamer behandelt de verplichte stalregistratie morgen, dinsdag 10 maart, tijdens het Algemeen Overleg Landbouwraad. CDA en VVD zetten net als NVV en LTO hun vraagtekens bij deze manier van gegevens verzamelen. Los van de lastenverzwaring, kan de regeling volgens NVV en LTO ook grote gevolgen hebben voor varkenshouders.
NVV en LTO hebben onderstaande kanttekeningen en vragen bij de verplichte stalregistratie:
- Emissies moeten volgens de regeling inzichtelijk worden gemaakt. Dit hangt samen met Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) die waarschijnlijk deze zomer in werking treedt. In de PAS wordt gebruikt gemaakt van een AERIUS model. Hierin wordt aan de hand van de stikstofemissie en –depositie de beschikbare ontwikkelingsruimte toegewezen. Het lijkt erop dat er met de verplichte stalregistratie nog meer gestuurd wordt. Registratie is een momentopname, die gebruikt gaat worden voor de berekeningen in het AERIUS model. Hierdoor dreigt het gevaar dat bedrijven minder kunnen uitbreiden binnen de bestaande vergunningen. De gevolgen kunnen dus zeer groot zijn voor de ondernemer.
- Als blijkt dat een omgevingsvergunning milieu consequent niet (volledig) wordt benut, zal dit dan een grondslag vormen voor het bevoegd gezag om vergunningen (gedeeltelijk) in te trekken? In de PAS staat immers dat aan een Nb-wetvergunning voortaan een termijn gekoppeld wordt binnen welke de activiteit daadwerkelijk moet worden gerealiseerd.
- Kunnen deze gegevens mogelijk grondslag gaan vormen om een Nb-wetvergunning in te trekken? Als de gegevens ook worden doorgestuurd naar gemeenten, provincies en/of omgevingsdiensten, dan kunnen die in de toekomst mogelijk een basis gaan vormen voor handhaving door de overheid. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.
- Als de gegevens gaan vallen onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) dan kunnen deze door iedereen – zoals de Mobilisation for the Environment (MOB), die al langer bezig is een hausse aan bezwaren tegen Nb-wetvergunningen in te dienen – worden opgevraagd. Dit is onwenselijk en houdt de modernisering en verduurzaming van varkensbedrijven tegen.
Foto: Woodley Wonderworks
Meer informatie
Nederlandse Vakbond Varkenshouders
Van Zuylen van Nieveltlaan 75
3771 AB Barneveld
T.: 0342-418478
E.: info@nvv.nl
W.: www.nvv.nl