LTO en POV maken zich ernstige zorgen over de invoering van het realtime Vervoersbewijs dierlijke meststoffen – het rVDM. Na verscheidende keren te zijn uitgesteld, wordt rVDM nu versneld ingevoerd zonder voldoende overgangstermijn. LTO en POV krijgen al geruime tijd signalen van storingen en onvoldoende ondersteuning bij RVO; daar mogen agrarisch ondernemers niet de dupe van worden.
De zorgen van LTO en POV zijn niet nieuw en zijn ruim voor de invoering samen met Cumela Nederland en Transport en Logistiek Nederland aangegeven. Echter is het de overheid tot nu toe nog niet gelukt deze zorgen weg te nemen.
De invoering van rVDM is al drie (!) keer met een jaar uitgesteld omdat het systeem nog niet klaar was voor de praktijk. Dit jaar is de invoering wel een feit, maar zonder de eerder voorgenomen overgangstermijn van 6 maanden. Deze termijn is drastisch ingekort, terwijl in de voorgaande testperiode duidelijk werd dat nog lang niet alle problemen waren opgelost. Daarnaast deed er een zeer beperkt aantal deelnemers mee aan de pilot in de testperiode. Ook was de communicatie vanuit LNV met name gericht op de intermediairs. Daarbij komt dat de bemestingspiek onlangs is begonnen en veel leveranciers en afnemers van mest nu pas te maken krijgen met het systeem.
Storingen
LTO en POV ontvangen signalen van hun leden binnen dat er veel storingen zijn. De helpdesk bij RVO is slecht tot niet bereikbaar en op de site staat zelfs dat ze digitale vragen pas na drie weken zullen beantwoorden. Wat LTO en POV betreft mag het niet zo zijn dat ondernemers hierdoor in de problemen komen. Mestvervoer kan niet stil komen te liggen wegens rVDM storingen en een gebrek aan ondersteuning. Daarnaast kan het niet zo zijn dat er gehandhaafd wordt op zaken waar ondernemers geen invloed op hebben. Om achteraf discussie te voorkomen trekken LTO en POV nu wederom aan de bel.
Bron: LTO