Begin dit jaar is het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM) ingevoerd voor het melden van het vervoer van dierlijke mest waarmee het papieren VDM volledig is vervangen. “Om te zien of alle mesttransporten correct zijn geregistreerd, kan er een overzicht gedownload worden. Omdat dit op meldingsnummer gaat, dient iedere onjuist geregistreerde vracht afzonderlijk nagekeken te worden. Dit blijkt nog een hele puzzel”, meent Gerben Schrijver, adviseur Mest & Mineralen bij DLV Advies.
Alle vormen van mesttransport dienen via het nieuwe systeem e-CertNL te lopen. Zowel leverancier als ontvanger moeten het transport digitaal ondertekenen. Gerben: “Ik adviseer om nu alvast alle vrachten goed na te kijken. Dit voorkomt een hoop ellende aan het einde van het jaar, want juist dan is tijd een beperkte factor.”
Onjuist geregistreerde vrachten
‘De vooraanmelding is niet akkoord, aan niet alles eisen is voldaan’, ‘Uw vervoer kon nog niet plaatsvinden, er komt een controle door de inspectie’, ‘De afgegeven verklaring is door de overheid ingenomen’. “Dit is nog maar een greep uit de toelichtingen die ik bij klanten heb gezien bij controle van de geregistreerde mesttransporten. Om nu te zien welke mest wel of niet is geregistreerd kan er een overzicht worden gedownload, echter is dit op meldingsnummer en niet op VDM nummer.
Bij de onjuist geregistreerde of niet verwerkte vrachten moet je dus per vracht kijken wie de afnemer is en welke vervolgacties er zonodig ondernomen moet worden. Een hele puzzel, zeker wanneer het jaar afloopt en veel zaken afgerond dienen te worden”, aldus Gerben.
Bij aflevering ondertekenen
Tips? “Goed om nu toch maar even de laptop open te klappen of de PC op te starten en de lijst na te lopen. Kijk in e-CertNL welke transporten geregistreerd zijn en vergelijk deze met de vrachten in RVO.”
rVDM: Hoe zat het ook alweer?
Bij de nieuwe werkwijze moet de verantwoordelijke vervoerder voor elk transport een digitale vooraanmelding doen, wat tot vlak voor het transport kan worden gedaan. Bij deze aanmelding worden de gegevens die voorheen op de papieren mestbon (VDM) stonden, digitaal ingevoerd en direct gecontroleerd door RVO, waarna de vervoerder van RVO een digitale mestbon (rVDM) ontvangt. Bij het laden scant de chauffeur het rVDM en start het mesttransport.
Bij aankomst voor het lossen, stuurt het systeem automatisch een losbericht naar het systeem. Daarbij wordt ook gelijk de gps-locatie gecontroleerd met de in de vooraanmelding opgegeven bestemming. Na het lossen krijgen de leverancier en de afnemer automatisch een mail om het rVDM binnen 7 dagen te bevestigen. RVO neemt de analysegegevens van het laboratorium over.
Bron: DLV Advies