Varkenshouders zien de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) vooral als belangenbehartiger. Als producentenorganisatie is de POV minder bekend. Dat is één van de opvallende uitkomsten van het imago- en tevredenheidsonderzoek dat de POV heeft laten uitvoeren onder leden en niet-leden. Van haar leden krijgt de POV het rapportcijfer 7,5.
De POV zette het onderzoek in om haar imago te peilen onder leden en niet-leden. “We bestaan tien jaar, waarvan we sinds zes jaar de belangenbehartiger zijn van de sector. We zijn benieuwd hoe varkenshouders over ons denken. Tegelijk willen we vooruitkijken. De sector verandert. We voorzien een krimp en meer diversiteit tussen grote bedrijven en gezinsbedrijven. Is onze structuur dan nog passend? Daar gaan we naar kijken. In augustus of september beslissen we als bestuur of we doorgaan op de ingeslagen weg. Het imago-onderzoek dat we gehouden hebben en gesprekken met regionale en landelijke bestuurders geeft hier input voor”, vertelt voorzitter Linda Verriet.
Tevredenheid overheerst
De voorzitter is heel blij met de uitkomsten van het onderzoek. Leden zijn zeer tevreden over de deskundigheid en kennis van de POV (7,5), de communicatie naar leden (7,4) en de bereikbaarheid en inzet van POV in het algemeen (7,5). Over de bereikte resultaten is men redelijk tevreden (6,5). “Uit opmerkingen die leden bij dit punt maakten kwam aan het licht dat ontevredenheid over de effectiviteit vooral te maken had met het politieke klimaat, de overheid, en niet meewerkende ambtenaren. Het lag niet aan onze inzet”, zo weet Verriet.
Negen op de tien leden geven aan in de komende jaren (waarschijnlijk) lid te blijven van POV. Opzeggen heeft vooral te maken met bedrijfsbeëindiging, zelden met onvrede. Ook niet-leden blijken een overwegend positief beeld te hebben van POV. De reden om geen lid te willen worden ligt het vaakst bij de hoogte van de contributie en de toegevoegde waarde voor het eigen bedrijf. Van de niet-leden verwacht ongeveer tien procent de komende jaren wel (weer) lid te worden van de POV.
Lobby belangrijk
Leden vinden dat de POV zich de komende jaren vooral moet (blijven) inzetten met de lobby bij landelijke en Europese beleidsmakers en politici. Ook de lobby op het gebied van dierwelzijn en diergezondheid moet aandacht krijgen. Inzet van PR voor de sector bij het publiek, zoals The Pig Story door de POV wordt ook belangrijk gevonden. Opvallend is dat leden het aanjagen van innovaties op het gebied van energie niet als prioriteit zien voor de POV. “Varkenshouders vinden dat wel belangrijk, maar vinden dat meer een taak voor andere partijen in de sector om zich daarmee bezig te houden. POV moet daarbij vooral zorgen voor de randvoorwaarden,”, licht Verriet toe.
“Meer kosten acceptabel, als daar iets tegenover staat”
Uit het onderzoek blijkt ook dat leden vinden dat de POV door moet gaan op de ingeslagen weg. “Ik had eigenlijk een beetje verwacht dat leden zouden pleiten voor minder kosten voor onze organisatie in een krimpende markt. Maar het tegendeel blijkt. Er wordt zelfs gezegd dat we wel meer vakmensen mogen aannemen, als we daardoor ook meer kunnen betekenen voor de sector. Leden willen daar dan ook wel meer voor betalen. Leden jonger dan vijftig jaar zien zelfs een sterke stijging van de kosten als acceptabel, als daar extra diensten tegenover staan. Dat is het teken dat ze vertrouwen in ons hebben en toegevoegde waarde zien van POV als sectorale belangenbehartiger”, aldus Verriet. “Niet leden staan echter afwijkend tegenover het verhogen van de contributie. Hun voorkeur gaat eerder uit naar een kleinere POV en lagere contributie. Maar wat is dan je impact?.”
Belangenbehartiger en producentenorganisatie
Gevraagd naar het eerste beeld dat bij varkenshouders opkomt als het om de POV gaat, zegt driekwart ‘belangenbehartiger’. Als producentenorganisatie, actief met onder anderen marktontwikkeling, contracten en prijzen, gezamenlijke aanbod of afzet, , staat de POV bij veel minder varkenshouders op de radar. “Dat komt ook wel doordat veel mensen niet in de gaten hebben wat een producentenorganisatie doet en kan betekenen. Dit terwijl we hier als POV veel tijd en energie in steken. Want de randvoorwaarden in de markt moeten voor de sector wel goed zijn. Boeren verdienen een eerlijke positie en transparante prijs”, vindt Verriet.
Het imago-en tevredenheidsonderzoek van de POV werd online en telefonisch uitgevoerd onder 248 leden en 55 niet-leden van de producentenorganisatie. Van de ondervraagden waren er 130 jonger dan vijftig jaar en 173 waren vijftig jaar en ouder. De complete onderzoeksuitslag is te lezen in de POV-ledenapp en binnenkort ook op de website van de POV.
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Ruben Lijzenga