Met een paar muisklikken was het vaak al voor elkaar. Je klikte aan welke (duurzame) voorzieningen er in de woning getroffen waren en een energielabel was voor enkele euro’s al geregeld. Helaas is dit nu verleden tijd.
Sinds vorig jaar is het oude – relatief eenvoudige – label vervangen door het nieuwe energielabel. Bovendien is een energielabel verplicht wanneer u uw (bedrijfs-)woning te koop aanbiedt. En daarop wordt ook gehandhaafd. Geen geldig energielabel bij verkoop of verhuur kan leiden tot een flinke boete: € 435 voor particulieren en € 870 voor bedrijven.
Het nieuwe energielabel
Twee jaar geleden kon iedere vastgoedeigenaar voor een paar euro’s een energielabel regelen.
Je gaf simpelweg aan of er bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak lagen, of de woning was voorzien van dubbelglas en welke isolatiemaatregelen je verder had getroffen. Alles online en snel geregeld. Vanaf 1 januari 2021 moet hiervoor een adviseur langskomen. Hij checkt de volledige woning en bijgebouwen, meet het vloeroppervlak en telt bijvoorbeeld hoeveel ramen er zijn. De adviseur inspecteert de isolatiewaarde van een woning en bekijkt welke duurzame maatregelen er zijn getroffen. Daarnaast wordt er gekeken of de woning geschikt is om op korte termijn over te gaan op een aardgasvrije toekomst. Het rapport dat je vervolgens ontvangt laat nauwkeurig zien wat de sterke en zwakke plekken van een huis zijn op het gebied van isolatie en installaties, zodat de bewoner ook weet welke stappen hij het beste kan zetten om zijn woning energiezuiniger en duurzamer te maken. De kosten van zo’n nieuw label zijn aanzienlijk hoger, maar het is ook gedetailleerder en voorzien van adviezen en je hebt er dus ook meer aan.
Op tijd aanvragen
Marie-José Poels, medewerker Vastgoed bij DLV Advies snapt deze wetswijziging wel maar voorziet tegelijkertijd ook problemen. “De energiecheck op locatie betreft een tijdrovende klus en kan enkel worden uitgevoerd door adviseurs die hiervoor zijn opgeleid. Het afgelopen jaar zijn de wachttijden dan ook flink opgelopen. Gelukkig zien we dat dat inmiddels wel beter wordt, maar bij het eerste kennismakingsgesprek adviseren wij onze klanten om het energielabel direct aan te vragen als dat er nog niet is. Je kunt namelijk niet van start met de verkoop als je geen geldig label hebt, omdat er sinds 1 juli 2021 wordt gehandhaafd op de verplichting om het label te vermelden in je advertenties, op websites als Funda en in je brochure. Bovendien ben je verplicht om bij de notariële levering het label te overhandigen aan de koper. Heb je dus plannen om op korte of langere termijn te verkopen, vraag het label dan alvast aan.”
Ook bij verhuur!
Wat veel mensen niet weten is dat dit ook geldt bij verhuur! Je bent verplicht om het label kenbaar te maken als je een woning te huur aanbiedt én om het label aan de huurder te overhandigen bij het tekenen van de huurovereenkomst.
Uitzonderingen op het verplichte energielabel
Een energielabel is niet nodig voor de volgende gebouwen:
- beschermde monumenten volgens de Erfgoedwet of volgens een provinciale of gemeentelijke monumentenverordening;
- vrijstaande gebouwen met een gebruiksoppervlakte tot 50 m2;
- (agrarische) bedrijfspanden bedoeld voor opslag of bewerking (fabriekshallen);
- recreatiewoningen die minder dan vier maanden per jaar in gebruik zijn, en met een verwacht energieverbruik van minder dan 25% van het verbruik bij permanent gebruik;
- gebouwen die geen energie gebruiken om het klimaat binnen te regelen, zoals schuren of garages.
Verkoop- of verhuurplannen? Vraag een energielabel aan
Is het zinvol om een energielabel aan te vragen wanneer er geen verkoop- of verhuurplannen zijn? “Zeker nu de overheid verschillende regelingen heeft opgezet binnen de agrarische sector om stikstofemissie te reduceren”, vervolgt Marie-José. “Je weet nooit wat de toekomst brengt. Een energielabel is tien jaar geldig. Dus mocht er binnen nu en tien jaar toch nog een bedrijfsovername, uitbreiding of verkoop in de planning staan dan heb je dit alvast in de pocket”, aldus Marie-José.
Bron: DLV advies