Belgian Meat Office, het exportbureau vlees van VLAM, zal de komende drie jaar opnieuw initiatieven ontwikkelen om de export van varkensvlees naar enkele Zuidoost-Aziatische landen te bevorderen met EU-ondersteuning. Opvallende nieuwkomer in het lijstje van doelmarkten is India.
Waarom kiest Belgian Meat Office voor Azië?
Op middellange termijn is Azië het enige continent waar de consumptie van vlees, waaronder varkensvlees, toeneemt. Echter, het vermogen van Azië om zijn productie in dezelfde mate uit te breiden, is twijfelachtig. Dit biedt grote kansen voor de Europese exporteurs van varkensvlees.
Indiase varkensvleesproductie
India is een opkomende markt voor varkensvlees. In verhouding tot de omvang van het land en de populatie is de Indiase varkensvleesmarkt vrij klein. In bepaalde delen van het land, vooral in het noordoosten (provincie Assam, Meghalaya), wordt varkensvlees cultureel aanvaard en in aanzienlijke mate geproduceerd, maar in andere delen van het land is dat veel minder het geval. De inlandse productie van varkensvlees bedroeg 4100 ton in 2021, opnieuw iets minder dan het jaar ervoor (-0,5%).
Varkensvlees als nicheproduct
India wordt gekenmerkt door een groeiende bevolking en verstedelijking en een toenemende koopkracht, wat zich vertaalt in een toenemende vraag naar betaalbare dierlijke eiwitten. De stijgende belangstelling voor vers varkensvlees is vooral te danken aan de nichestatus van het product. In het noordoosten van India en in Goa, Karnataka en Kerala bijvoorbeeld wordt vers varkensvlees op grote schaal bereid en als delicatesse behandeld.
Verder zijn veranderingen in de smaak en het feit dat ook de Indiase consument op zoek is naar nieuwigheden belangrijke drivers voor de toegenomen vraag naar varkensvlees. Ten slotte voelen bepaalde consumenten zich ook aangesproken door de voedingswaarde van varkensvlees: zij appreciëren mager vlees met een hoog eiwit- en vezelgehalte. In vergelijking met de omringende landen is het vleesverbruik in India nog steeds aan de lage kant.
Import nodig voor consumptiegroei
De belangstelling voor varkensvlees is groter dan de eigen productie en India importeerde in 2021 766 ton varkensvlees van hoge kwaliteit om aan de vraag tegemoet te komen. De EU is de belangrijkste leverancier met een exportwaarde van 2,9 miljoen euro. 1,69 miljoen euro hiervan wordt gerealiseerd door België, wat van ons land meteen de koploper maakt.
De Indiase importeurs tonen belangstelling voor de verdere ontwikkeling van de handel met Europese leveranciers. Joris Coenen, manager BMO: “India is op dit moment een nichemarkt waar we aan de kop van het peloton rijden. We moeten die positie vasthouden en het groeipotentieel op deze markt ten volle benutten. Daar zetten we de volgende drie jaar op in met gerichte acties.”
Overkoepelende communicatiecampagne vanuit Belgian Meat Office
BMO werkte een overkoepelende communicatiecampagne uit voor India, Vietnam en Taiwan. Dankzij Europese cofinanciering krijgt het exportbureau meer slagkracht om het exportvolume te helpen verhogen en het marktaandeel van Belgisch varkensvlees in deze landen te vergroten.
De inzet is groot aangezien verwacht wordt dat de invoer van varkensvlees in India bijvoorbeeld de komende vijf jaar met 12,5 procent per jaar zal groeien.
Bron: VLAM