Door het groeiende aanbod biologisch is de omzet van biologische producten vorig jaar met 25 procent gestegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van GfK (2023). De omzetstijging bestaat voor 15 procent uit toenemend volume en 10 procent uit de gemiddelde prijsstijging. Nederlandse huishoudens kochten niet alleen meer, maar ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15 procent.
De voornaamste reden om biologisch te kopen is diervriendelijkheid (84 procent), gevolgd door de positieve impact op het klimaat en de bodemkwaliteit (79 procent). De meerderheid van de consumenten zou nog vaker biologisch kopen als het goedkoper zou zijn (77 procent) of als er een biologische variant beschikbaar is (35 procent), zo blijkt uit aanvullend onderzoek van I&O (2023).
Omzetstijging biologisch dankzij toenemend aanbod
De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25 procent naar 1,4 miljard euro. Daarmee is van de totale FMCG-omzet voor huishoudelijk gebruik 3,5 procent biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15 procent toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.
De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische product aanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73% van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht. Supermarkt PLUS besloot vorig jaar uitsluitend nog biologische drinkzuivel onder haar huismerk aan te bieden en ook Albert Heijn ging over op alleen nog biologische volkorenpasta.
Groep ‘Heavy Buyers’ steeg het hardst
De groep consumenten die 1 keer per week of vaker biologische voeding koopt, ook wel de ‘Heavy buyers’, steeg het hardst. De grootste groep zijn ‘Medium buyers’, ofwelconsumenten die 12-52 keer per jaar biologisch kopen. Dit zijn bijna 40 procent van Nederlandse huishoudens (3,2 miljoen). Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch, zo’n 37,4 keer per jaar (+15 procent).
“Willen we naar 15 procent biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt. We zijn heel blij dat steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.
Redenen om biologisch te kopen
77 procent van de consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische producten goedkoper zouden zijn. Diervriendelijkheid is de belangrijkste reden (84 procent) om voor biologische voeding te kiezen. Daarna volgt milieu: 79% vindt het belangrijk dat de productie van biologische voeding bijdraagt aan een gezonde bodem, zonder negatieve impact op de waterkwaliteit (78 procent).
De driejarige consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio’ helpt consumenten om structureel vaker voor biologische voeding te kiezen, door de inzet van nudges in de supermarkt, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving.
Bron: Bionext