Wat voor corona nog een stilletjes opkomend initiatief was, is nu een ware trend geworden: rechtstreeks kopen bij de boer.
Een verdubbeling van de omzet in consumentenverkoop. Dat is waar boeren met een eigen winkel, kraam of automaat dit jaar gemiddeld op uitkomen. Meer consumenten weten hen te vinden en per persoon geven ze ook nog eens 25% meer uit, ziet onderzoeksbureau Gfk. Het is te danken aan corona, in meer dan één opzicht. Corona doet mensen namelijk meer nadenken over duurzaamheid, gezond leven en lokaal kopen. Bovendien weten consument en boer elkaar ook online steeds beter te vinden.
Boeren gaan online
Ook Thomas Siahaya, oprichter van Lekkerder bij de Boer, een gratis online platform voor lokale consumenten en boeren, ziet de enorme opmars. “Het aantal gebruikers van de app Lekkerder.nl is in enkele maanden met duizenden gestegen en maandelijks worden tienduizenden bezoeken aan lekkerder.nl gebracht. Kopen bij de boer was vaak seizoensgebonden. Het is inmiddels winter en we zien dat het gebruik gewoon blijft doorlopen. Ook steeds meer boeren melden zich bij ons aan. Van boerderijwinkels en kwekerijen tot vers-automaten, stalletjes aan de weg en wijngaarden. Zelf hebben ze geen tijd voor of weinig affiniteit met online middelen, maar door onze apps en lekkerder.nl kunnen ze makkelijk online meeliften.”
Twee keer zoveel jongeren
Waar voorheen voornamelijk ouderen een extra bochtje om deden voor een bezoek aan de boer, ziet Gfk dat nu ook jongeren deze stap twee keer zo vaak als voorheen zetten. Jongeren hebben nu meer tijd om boodschappen te doen, zijn bewuster bezig met duurzaamheid en gezond eten en weten de lokale boer mede door Lekkerder bij de Boer beter te vinden.
Extra reden: lokale ondernemers steunen
Uit reacties van appgebruikers en sitebezoekers merkt Siahaya op dat zowel jongeren als ouderen nu een extra reden hebben om rechtstreeks bij de boer te kopen. “Voorheen ging het vooral om het kopen van goede, verse producten waar geen duizenden kilometers vervuilend transport aan vastkleven. Sinds corona is er een reden bijgekomen. Men denkt ook meer na over het steunen van de lokale ondernemer. Het geeft mensen een fijn gevoel om hun geld bij de boer om de hoek uit te geven in plaats van bij een grote anonieme supermarkt.”
Speciaalzaken
Ook speciaalzaken merken dit verschil. Groentewinkels zagen volgens cijfers van Gfk hun omzet stijgen met 38%, viswinkels met 29% en slagers met 25%. En met de feestdagen in het vooruitzicht zullen deze cijfers nog verder stijgen. Verwacht wordt dat meer mensen dan voorheen zich tot de lokale specialisten zullen wenden voor het kerstdiner.
Blijvende trend
Siahaya verwacht dat deze trend na corona niet ineens zal omkeren. “Onbekend maakt onbemind, maar nu de lokale consument en boer elkaar hebben gevonden, zullen ze elkaar vaker blijven opzoeken. De boer kan nu zijn mooie producten in onze apps en op onze (mobiele) site etaleren en de consument zal de toegevoegde waarde ervan ervaren, namelijk de kwaliteit van de producten en het leuke contact met de boer. Kopen bij de boer is blijvend.”
Bron: Lekkerder bij de Boer