Komende donderdag stemt het Europees Parlement over de aanbevelingen van haar eigen Enquêtecommissie Diertransport (ANIT). De wetenschappelijke basis voor aanbevelingen over reistijdlimieten en leeftijdsnormen mist, terwijl de impact op de Nederlandse veehouderijsectoren zeer groot zou zijn. LTO Nederland is daarom kritisch op het rapport. De enquêtecommissie focust op willekeurige politieke normen, in plaats van op kwaliteit en comfort van het transport. Dit is niet in het belang van dierwelzijn, -gezondheid en ondernemer.
Portefeuillehouder Gezonde Dieren Jeannette van de Ven van LTO Nederland: “Als veehouder zorg je goed voor je dieren en wil je dat het transport ook netjes is geregeld. Terecht zijn hier op Europees niveau regels voor. Verdere verbetering kan alleen met draagvlak worden gerealiseerd als de normen een wetenschappelijke basis hebben. Verschillende aanbevelingen waar het Europees Parlement donderdag over stemt zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en zijn niet in het belang van dier én boer. Het zou beter zijn als de bestaande regels, waar men in Nederland nauw bovenop zit, ook in andere landen goed worden gehandhaafd.”
Oproep aan Europarlementariërs
LTO Nederland roept daarom Nederlandse Europarlementariërs op te kijken naar de kennis en expertise die in Nederland uit de praktijk en wetenschappelijk onderzoek is ontstaan, en niet mee te gaan met vergaande en ongefundeerde aanbevelingen van de enquêtecommissie.
Kwaliteit en comfort van diertransport
Zo stelt de enquêtecommissie voor om transport te verbieden als het buiten warmer dan 30°C is, zich kennelijk niet realiserend dat bijvoorbeeld extra ventilatie of airconditioning een optie is. Ook stelt de commissie voor het vervoer van dieren jonger dan 35 dagen volledig te verbieden, en de maximumduur van transport fors te reguleren. Ook hier geldt dat men niet naar de veel belangrijker kwaliteit en het comfort van het transportmiddel kijkt, maar puur naar politiek gemotiveerde normen. Dat terwijl verschillende veehouderijsectoren tegen grote problemen aanlopen als jongere dieren – die gezond en sterk zijn – helemaal niet meer vervoerd mogen worden.
Oproep wijzigingsvoorstellen
Via Europese koepelorganisatie Copa Cogeca heeft LTO Nederland Europarlementariërs opgeroepen met wijzigingsvoorstellen op het rapport te komen. Verschillende leden van het Europees Parlement hebben aan deze oproep gehoor gegeven. Daarom wordt er donderdag opnieuw gestemd over onder andere de maximale duur van transport en het vervoer van jonge dieren. Het rapport kan ook volledig worden weggestemd, mochten er geen wijzigingen worden doorgevoerd dan is dat de beste optie.
EU-brede handhaving huidige wetgeving rondom diertransport
LTO Nederland is van mening dat de handhaving van de bestaande dierenwelzijnswetgeving eerst moet worden verbeterd. De uitvoer van deze wetgeving is zeer verschillend in de Europese lidstaten. Nederlandse veehouders en de transportsector lopen binnen de EU voorop. Gelijke handhaving en interpretatie van normen door de gehele EU is noodzakelijk voor daadwerkelijke verbetering van dierenwelzijn. Om de kwaliteit van diertransport tot een hoger niveau te tillen heeft de sector eerder meegewerkt aan het uitwisselen van beste praktijken. Dit heeft geleid tot nieuwe Europese richtlijnen. Door grote verschillen in toepassing van deze beste praktijken ontbreekt er echter momenteel een eerlijk speelveld in de EU. Nieuwe normen helpen niet als nu al blijkt dat handhaving in delen van de EU achterblijft.
Aanbevelingen input voor wetsherziening Commissie
De aanbevelingen van de enquêtecommissie leiden niet direct tot nieuwe Europese wetgeving. Als het Parlement donderdag (in huidige of gewijzigde vorm) instemt met de aanbevelingen, wordt de Europese Commissie verzocht nieuwe wetgeving voor te stellen. Momenteel werkt de Commissie al aan een herziening van dierenwelzijnswetgeving in de EU. Deze aanbevelingen zullen daarvoor als input worden gebruikt.
Bron: LTO Nederland