De resultaten van de nieuwste Vion Consumer Monitor, een representatief onderzoek zijn bekend. Uit dit onderzoek blijkt dat regionaal vlees uit Duitsland in trek is bij bijna 40 procent van de Duitsers. Daarnaast zijn er zelfs mensen die bewust geïmporteerd vlees vermijden. Dit komt overeen met de megatrend regionalisme. Regionalisme speelt een bovengemiddelde rol in alle Duitse deelstaten en staat sinds 2009 op de eerste plaats van de vier megatrends in vleesaankopen – dierenwelzijn, transparantie, regionalisme en duurzaamheid.
Regionaal vlees ja, maar slechts in beperkte mate!
Regionalisme is erg belangrijk voor huishoudens die vlees kopen. Maar zijn Duitsers bereid er meer geld aan uit te geven? De afgelopen 13 jaar was meer dan 70 procent van de bevolking consequent van mening dat een goed stuk vlees soms duurder mag zijn. Een opmerkelijke benchmark die zelfs standhield in de door inflatie gedomineerde jaren 2022 en 2023. Maar “slechts” 61 procent is het eens met de stelling “Ik ben bereid om meer geld uit te geven aan vlees uit mijn regio”. Over het geheel genomen blijft de prijs voor bijna de helft van de Duitse huishoudens (44 procent) een belangrijkere rol spelen dan bijvoorbeeld de regionale herkomst.
Trend naar bewust consumeren: minder, maar regelmatig
De nu al dalende vleesconsumptie per hoofd van de bevolking zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten. Zeker meer dan de helft van alle huishoudens schat dit in. Zij noemen gezondheid (50 procent), duurzaamheid (43 procent), mogelijke belastingverhogingen zoals een dierenwelzijnsheffing (40 procent) en de algemene prijsstijging (28 procent) als redenen voor de daling. Toch wil 68 procent over drie jaar nog steeds regelmatig vlees eten. Nadat het imago van het dierlijke voedingsmiddel vorig jaar net uit het dal was geklommen, gaat het sindsdien weer de goede kant op. In 2024 is 55 procent van de Duitsers het ook eens met de stelling dat vlees eten gezond is (2022: 48 procent) – 7 procentpunten meer dan twee jaar eerder.
Minder vertrouwen in grote slachthuizen
Voor de tweede keer op rij is echter slechts 10 procent (2023: 9 procent) van de Duitsers het eens met de stelling dat de verwachte kwaliteitsnormen (bijv. hygiëne en dierenwelzijn) in grote slachthuizen hoger zijn dan in kleine. Toch zijn het juist deze bedrijven die door strenge controles en eigen inspanningen de normen in de sector voortdurend opkrikken.
“Het vertrouwen van het publiek in vlees als een natuurlijk voedingsmiddel en het bestaansrecht ervan als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet keert terug”, zegt Wilhelm Habres, Director National Sales Vion Duitsland, die sinds het begin verantwoordelijk is voor de Vion Consumer Monitor. “We moeten hier nu als hele industrie op voortbouwen met de bindende steun van politici en actief werken aan het afbreken van vooroordelen in de samenleving. Regionalisme, dierenwelzijn en voedselveiligheid hebben we op al onze locaties hoog in het vaandel staan. Onze deuren staan open zodat iedereen met eigen ogen kan zien hoe wij onze hoge standaarden implementeren en waarborgen.”
Bron: Vion