Door de prijsvorming in de varkenshouderij in 2019 en 2020 groeiden het vertrouwen en optimisme. Hoe anders is 2021 verlopen. De voerwinsten daalden naar € 360 per zeug en € 66 per vleesvarken op jaarbasis. De aangelegde buffer werd flink aangesproken en het opgebouwde vertrouwen van de afgelopen jaren zakte weg. Hoe houdt u vertrouwen?
Korte termijn
In zo’n lastige periode ligt de focus vaak op de rekeningcourantpositie van de dag en de prijzen van het moment. Een zeer menselijke reactie. De afgelopen weken zijn de varkensprijzen exponentieel gestegen. Een positieve ontwikkeling voor de korte termijn. Daarentegen is er veel onzekerheid op de grondstoffenmarkt en zien we ook forse stijgingen in energiekosten. Door de oorlog in Oekraïne staat de wereld op zijn kop.
Lange termijn
Vaak focussen we ons teveel op de liquiditeitspositie van het moment en de waan van de dag voor de investeringen die komen gaan. Om vertrouwen te houden in de toekomst van uw eigen bedrijf, is het goed om meer focus te leggen op het langetermijnperspectief. Denk aan deze vragen:
- Voor welke markt wilt u produceren?
- Op welke manier bent u onderscheidend?
- Wat is uw marge vandaag, maar vooral wat is uw marge vertaald naar een gemiddeld varkensjaar?
- Wat was uw kritieke opbrengstprijs in 2019, 2020 en 2021?
- Is de behaalde marge vertaald naar een gemiddeld varkensjaar voldoende om uw beoogde doel inclusief benodigde investeringen te verwezenlijken?
Varkenshouderij: kansen zien
Met een toename van de algehele kostprijs wordt onderscheidend vermogen met een scherpe kostprijs steeds belangrijker. Het zien van kansen op gebied van diergezondheid, welzijn, huisvestingssystemen en het inperken van prijsrisico’s geven absoluut mogelijkheden en vertrouwen waarop u kunt bouwen.
Veel varkenshouders staan er bijvoorbeeld van versteld dat een depop-repop sneller rendabel is dan vooraf ingeschat. Ook het inperken van marktrisico’s door de varkens (voor een gedeelte) voor een vaste prijs te verkopen, heeft afgelopen jaar geleid tot forse beperkingen van het verlies bij een aantal bedrijven. Bij deze bedrijven is de marge bij een toekomstige prijspiek mogelijk ook beperkter. Voor de continuïteit van uw bedrijf is beperking van het dal echter vaak meer waard.
Bron: ABAB