De samenwerking zoeken kan ook uw bedrijf sterker maken. Misschien werkt u al samen met uw echtgenoot of kinderen. In ieder geval met uw leveranciers en afnemers. Maar denkt u ook weleens aan samenwerken met een ander bedrijf?
In de land- en tuinbouw zien we de afgelopen decennia dat het initiatief tot samenwerken steeds meer naar de achtergrond is verplaatst. Bedrijven investeerden juist om zaken zelf te kunnen doen, onder andere in machines en door het aannemen van personeel. Toch biedt samenwerken voor de toekomst kansen, bijvoorbeeld om uw kostprijs te verlagen of de toegevoegde waarde van uw product te verhogen.
Kijk ook eens buiten uw sector
U kunt hierbij denken aan samenwerken binnen de sector, bijvoorbeeld in de kolom met leveranciers en/of afnemers. Maar waarom zou u niet samenwerken met partijen buiten uw eigen sector? Dit gebeurt al op kleine schaal, bijvoorbeeld op zorgboerderijen waar de boer samenwerkt met een zorginstelling. Maar er zijn nog veel verfrissende ideeën te bedenken, als u daarvoor openstaat.
Zoals het uitbreiden van uw boerderijwinkel met producten van andere ondernemers of juist uw producten gaan verkopen in de plaatselijke supermarkt. Of misschien past uw product wel in een pakket van één van de vele maaltijdpakketaanbieders die ons land telt.
Data gebruiken om processen te verbeteren
Nederland beschikt over veel hightech-systemen en er is veel data beschikbaar. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de data van mestrobots en melkrobots, kunt u uw processen wellicht anders en beter inrichten. Data levert kennis op en het is aan u om te bedenken hoe u die kunt gebruiken. Natuurlijk is het voor de individuele ondernemer kostbaar om daar mee aan de slag te gaan. Als u samenwerkt met andere ondernemers in uw sector en een partij van buiten de sector inschakelt, zijn er meer mogelijkheden en kunt u de kosten delen.
Win-winsituatie
Dus vraag uzelf eens af; met wie wil en kan ik samenwerken? Waar is een win-winsituatie te verwachten of te creëren? Ga eens op zoek naar bedrijven met dezelfde doelstelling of dezelfde doelgroep als uw bedrijf. Of juist naar bedrijven in een andere sector, maar met dezelfde problematiek, die willen innoveren. Wellicht kunt u samen investeren in het verzamelen en interpreteren van data. De landbouwsector staat voor een grote duurzaamheidstransitie, dus blijf niet stilstaan, maar kom in beweging.
Bron: ABAB