AR heeft in het eerste halfjaar van 2020 2,5% meer voer verkocht dan in de eerste zes maanden van 2019. Ook financieel gezien heeft AR een uitstekend eerste halfjaar gedraaid. Naar aanleiding van de resultaten geeft AR een extra korting op het voer en de gewasbeschermingsmiddelen.
Wanneer de voeromzet gecorrigeerd wordt voor het voer dat AR in 2019 voor Coöperatie De Valk Wekerom heeft geproduceerd dan is de stijging zelfs 4%. Naast voer hebben ook de pijlers plant, op- en overslag en winkels goed gedraaid. De negen Welkoopwinkels die onder het beheer van AR vallen hebben zelfs boven verwachting gepresteerd.
Voeromzet AR stijgt in krimpende markt
AR heeft de positieve voeromzetontwikkeling weten te realiseren door autonome groei in een krimpende markt. Alle sectoren hebben bijgedragen aan de toename. In de rundveesector heeft het bedrijf zeer veel nieuwe klanten verwelkomd, zowel bij melkvee, vleesvee als geiten, waaronder ook biologische veehouders. De investeringen in de verfijning van het productieproces, die AR de laatste jaren heeft gedaan, betalen zich in de huidige markt uit. Ook de scherpe kostprijs heeft bijgedragen aan het succes.
Extra korting op voer en gewasbeschermingsmiddelen
Naar aanleiding van de resultaten geeft AR een extra korting op het voer en de gewasbeschermingsmiddelen. De afnemers van Voer en Biologisch ontvangen vanaf 17 augustus tot en met week 4 in 2021 een extra korting van € 5,00 per ton op de eigen geproduceerde mengvoeders in bulk. De afnemers van gewasbeschermingsmiddelen kunnen een korting van 1,5% tegemoet zien over de afgenomen gewasbeschermingsmiddelen in de periode van 29 december 2019 tot en met 15 augustus 2020. Op deze manier profiteren afnemers van het bedrijf direct mee van het goede resultaat. De extra korting komt boven op de gebruikelijke kortingen en past binnen de strategie om scherp zaken te doen.
Kansen in de markt
Het eerste halfjaar van 2020 was spannend en uitdagend. De maatschappelijke druk op de verschillende sectoren was en is enorm en daarnaast zorgt de coronapandemie voor de nodige uitdagingen. Samen met de afnemers blijft AR ook in de tweede helft van 2020 zoeken naar kansen in de markt.