Op dit moment hebben ongeveer 2.000 rundvee-, varkens- en pluimveehouders deelgenomen aan het online marktonderzoek onder de naam “VoerMonitor 2014”.
Veehouders kunnen de online vragenlijst nog invullen tot maandag 21 april 2014.
Agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen heeft de “VoerMonitor” opgezet. 15 voerleveranciers ondersteunen dit uniek en onafhankelijk initiatief. In de “VoerMonitor” beoordelen de veehouders hun eigen voerleverancier op een aantal aspecten over het voer, bedrijfsbegeleiding en service. Een paar voorbeeldvragen zijn:
Hoe tevreden is men over ‘de samenstelling van het voer’? Over ‘de constantheid in voersamenstelling’? Over ‘de voerprijzen in relatie tot andere voerleveranciers’? Enzovoorts.
Over de bedrijfsbegeleiding worden vragen gesteld, zoals ‘hoe tevreden is men over het nakomen van afspraken’, ‘duidelijkheid in advisering’ en ‘actief meedenken ten aanzien van bedrijfsverbetering’. Enzovoorts.
Ook wordt gevraagd wat de belangrijkste redenen zijn waarom men klant is en wat de eventuele redenen zijn om te switchen van voerleverancier.
Belang van het onderzoek voor de veehouders
De resultaten van het onderzoek zorgen ervoor dat voerleveranciers (nog) beter hun best moeten doen bij en voor de veehouders. Want elke voerleverancier ontvangt een rapport hoe men functioneert in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier op al deze aspecten. En welke voerleverancier wil nu slechter scoren dan de gemiddelde voerleverancier? Het onderzoek wordt elk jaar herhaald, zodat men vrij snel kan zien op welke aspecten voortgang is geboekt en op welke aspecten niet of zelfs een achteruitgang. Het is de vinger aan de pols voor de voerleveranciers!
Het onderzoek heeft alleen kans van slagen als zoveel mogelijk veehouders de online vragenlijst invullen. Onder de deelnemers wordt tevens een iPad mini verloot.