De Nederlandse Varkensvleesketen zet het Holland Varken / Pork from Holland de komende tien dagen volop in de schijnwerpers als ultiem kringloopdier, tijdens de Grüne Woche in Berlijn. Deze consumentenbeurs is met 400.000 bezoekers een van de grootste op het gebied van landbouwproducten ter wereld.
De varkensvleesketen, Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV), de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Nederlandse Vereniging voor de Diervoederindustrie (Nevedi) heeft een gezamenlijke stand in het Holland Paviljoen op de Grüne Woche. In dit paviljoen presenteert de Nederlandse landbouwsector haar typische kwaliteitsproducten, zoals tulpen, haring, kaas, zuivel én varkensvlees aan een groot internationaal publiek.
Staatssecretaris Van Dam
Staatssecretaris Van Dam, die onlangs zijn steun uitsprak voor het traject Vitale Varkenshouderij van de POV, bezocht de stand vanmorgen. “Het is goed dat de varkensvleesketen zich hier presenteert", zei Van Dam. Hij deelde een compliment uit voor de mooie stand. Van Eric Douma, vicevoorzitter van de POV, kreeg hij het boek ‘Pig 05049’ van Christien Meindertsma overhandigd. In dit boek beschrijft Meindertsma welke producten er allemaal van een varken worden gemaakt. Ook kreeg Van Dam een USB-stick in de vorm van een varkentje met daarop de film ‘Varkens horen bij Nederland’. In deze 4 minuten durende film, gemaakt door de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) wordt de waarde van het varken als kringloopdier, in ons dagelijks leven en voedsel in beeld gebracht.
De staatssecretaris kreeg daarnaast een hapje van varkensvlees aangeboden. De hapjes zijn gemaakt van de minder bekende delen van het varken, zoals wangetjes en buikspek en zullen de komende dagen voor iedereen te proeven zijn. Hiermee wil de varkensvleesketen laten zien dat het hele varken tot waarde kan worden gebracht en dat ook de andere delen van het varken smakelijke vleesproducten zijn.
Afzetmarkten
“Deelname aan de Grüne Woche is belangrijk om je als exporterend land te laten zien aan degenen die ons vlees kopen: de Duitse consument. Duitsland is voor de Nederlandse varkenshouderij een belangrijke afzetmarkt”, zegt Douma.
Voorzitter Jos Goebbels van de COV sluit daarbij aan. “Het is goed dat we als Nederlandse varkensvleesketen de focus wat meer verleggen van productie naar afzet. Daarmee maken we een switch van het denken in kosten naar het denken in waardecreatie en in opbrengsten. Het is heel goed dat een begrip als de ‘optimale vierkantsverwaarding’ en de cruciale rol van de export voor steeds meer mensen betekenis krijgt.”
Directeur Henk Flipsen van Nevedi: “Tijdens de Grüne Woche haken we in op een speerpunt van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie: de circulaire economie. In die toekomstbestendige economie is het varken als ultiem kringloopdier onmisbaar: voer, van voor mensen niet (meer) bruikbare grondstoffen en coproducten zet het varken om in hoogwaardig dierlijk eiwit”, stelt Nevedi-directeur Henk Flipsen.
Kooksessies
De bezoeker aan de stand van de varkensvleesketen (Hal 18, standnummer 13) kan gerechten met varkensvlees komen proeven. Ook leert de bezoeker via kooksessies het varken beter kennen. Er zal worden gekookt met de minder bekende delen van het varken. Een interactieve presentatie zal de waardering voor de veelzijdigheid van het Holland Varken en het Nederlandse varkensvlees bij de bezoekers verder vergroten.
Er is niet alleen aandacht voor het gangbare varken, ook vlees van concepten zal tijdens de Grüne Woche de revue passeren. Zo is bijvoorbeeld gedurende een aantal dagen Livar-varkensvlees te proeven én te koop.