“Ik ben op zoek naar een date!” Dat bericht verscheen afgelopen weekend op de LinkedIn-pagina van melkveehoudster Wendy van Schooten uit Zwolle naar aanleiding van #MakeADate22. Een date om met burgers om meer erkenning voor de agrarische sector te krijgen, maar ook een zoektocht naar de behoeften van de burger. 260 likes en 35 comments verder heeft Wendy inmiddels een aantal afspraken gemaakt.
#MakeADate22
Met #MakeADate22 roept Boeren van Nederland boeren op om in gesprek te gaan met burgers. Boeren van Nederland is een beweging uit de agrarische sector die de verbinding legt tussen boeren en hun omgeving. Door het dialoog aan te gaan moet het wederzijds begrip groeien. En dat is niet alleen belangrijk voor het imago van de boer, maar ook om de behoeften van de consument te begrijpen.
Zelf had melkveehoudster Wendy van Schooten niet verwacht zoveel respons te krijgen. “Ik dacht, ik doe een oproepje op LinkedIn en dan zie ik het wel. Spannend om het zo open te gooien, maar het leek me leuk om te kijken wat dit zou opleveren. Vijf reacties vond ik al veel.” Inmiddels staat de teller op ruim dertig reacties en staan er vijf afspraken gepland.
Samen met haar man en schoonvader, vormt Wendy van Schooten een maatschap met honderdzestig koeien aan de rand van Zwolle (OV). Daarnaast zijn ze aangesloten bij Salland Boert en Eet Bewust. Ze heeft vier dochters en werkt daarnaast ook bij Hogeschool Windesheim in Zwolle. Een druk bestaan, maar daar denkt Wendy anders over: “We werken veel met externe arbeidskrachten en laten alle avonden melken. Dit geeft ruimte om tijd vrij te maken voor mijn passies, waar ik plezier en energie voor terug krijg.”
Behoeften van de consument
Niet geheel onbelangrijk bij de dates zijn de behoeften van de consument, vindt Wendy. “Door het gesprek aan te gaan kom je ook te weten wat de consument eigenlijk wil. Met open gesprekken wordt duidelijk waar wij als boeren tegenaan lopen, maar ook welke veranderingen de toekomst brengt. Kunnen we blijven voldoen aan alle continu veranderende wet- en regelgeving waarmee regelmatig grote investeringen gepaard gaan? Maar ook de steeds strenger wordende regels rondom bemesting en daardoor niet volledig kunnen benutten van je landbouwpercelen. Daar heeft de burger geen weet van. Voor de toekomst van het boerenbedrijf is de dialoog tussen boer en consument even belangrijk.”
“Het is belangrijk dat de burger meer ziet dan enkel de boze boer”
Ook hoopt Wendy meer duidelijkheid te scheppen over de passie en liefde voor het boerenvak. “Het is belangrijk dat consumenten meer zien dan enkel de boze boer. Dat er ook passie is voor het vak en dat het voedsel op je bord niet zomaar in de supermarkt terecht is gekomen. We zouden allemaal een stukje meer waardering voor onze sector en ons Nederlandse voedsel moeten hebben.”
Misstanden over de agrarische sector
Daarnaast bestaan er vele misstanden over de agrarische sector. “Iets wat mij persoonlijk echt raakt, is de niet ophoudende stroom van kritiek uit de hoek van Partij van de Dieren en bijvoorbeeld Wakker Dier. Zij verspreiden veel fake nieuws. Dat doet pijn. Een Spaanse dierenarts wil zelfs in gesprek, omdat hij opkijkt naar de Nederlandse veehouderijsector. Dat zegt toch iets over hoe goed onze landbouw in Nederland is?”
Na ruim vijftig reacties op haar oproep, heeft Wendy inmiddels vijf gesprekken gepland met burgers met enorm uiteenlopende achtergronden. Zo is er een duurzaamheidsadviseur met interesse, maar ook een data engineer en een faunabeheerder gespecialiseerd in ganzenbeheer hebben zich ook al gemeld. “Mijn voorkeur ging naar mensen buiten mijn ‘boerenbubbel’ en die heb ik zeker gevonden.”
Oproep naar de boer
Wendy kijkt uit naar de gesprekken, maar heeft ook een boodschap aan andere boeren: “Ga vooral zelf ook het gesprek aan. #MakeADate22 roept boeren op om in gesprek te gaan met de burger. De enige die de agrarische sector kunnen vertegenwoordigen, zijn agrariërs zelf.”
Help je de #MakeADate22 weer tot een groot succes te maken?
In 2018 nam Boeren van Nederland voor het eerst het initiatief om boeren te stimuleren om op Valentijnsdag in gesprek te gaan met iemand buiten de eigen boerenbubbel. Door het grote succes is deze actie ieder jaar teruggekeerd. Zelf ook het gesprek aangaan met de burger tijdens #MakeADate22? Kijk dan eens op de website van Boeren van Nederland hoe jij mee kan doen.
Tekst: Janine van Ittersum
Beeld: Wendy van Schooten