Vion Food heeft in 2015 een nettowinst van € 22 miljoen gerealiseerd, tegenover een nettoverlies van € 21 miljoen in 2014. Dit heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.
Het resultaat werd behaald ondanks moeilijke marktomstandigheden – vooral in de varkensvleesindustrie – die het operationele bedrijfsresultaat negatief beïnvloedden. In 2015 ging Vion Food door met het optimaliseren van haar productielocatie-netwerk, door een aantal vestigingen te sluiten en € 64 miljoen te investeren in overige locaties.
In 2014 ingezette strategie betaalt zich uit
Francis Kint, CEO Vion Food: "In 2015 hebben we de positieve lijn die in 2014 is ingezet, verder doorgetrokken. We hebben geïnvesteerd in verbetering van onze productie-infrastructuur. In 2014 en 2015 is het aantal productielocaties van 35 teruggebracht naar 25, zonder dat dit ten koste is gegaan van het volume. We hebben daarnaast vooruitgang geboekt, door de dieren via valorisatie optimaler te verwaarden en door programma's te implementeren met betrekking tot dierenwelzijn en regionaliteit. In 2015 hebben we de eerste duidelijke signalen ontvangen dat de unieke positie van Vion Food – die zich leent om het vertrouwen in de industrie te vergroten – wordt herkend. Vion Food fungeert als 'trechter' tussen de veehouderij en de vleesverwerkings-industrie en heeft daarmee een natuurlijke rol als ketenregisseur. In deze rol stimuleert en promoot Vion Food diervriendelijke houderijsystemen, garandeert het bedrijf de origine van het vlees en waarborgt de voedselveiligheid, kwaliteit en klanttevredenheid."
Commerciële ontwikkelingen
De marktomstandigheden in 2015 waren moeilijk en de gehele sector, met name de varkensvleesindustrie, stond onder druk. Vion Food streeft ernaar om de situatie waarin veehouders zich bevinden te verbeteren, door de eigen efficiëntie te vergroten, door ketens op te zetten en te beheren en door – vanuit de schaal waarop Vion Food opereert – valorisatie te optimaliseren en betere toegang te verkrijgen tot de wereldwijde afzetmarkten.
In 2015 is onze rol als ketencoördinator in de praktijk gebracht binnen al onze divisies. Onze Pork-divisie heeft de volledige keten voor Good Farming Star-varkensvlees opgezet: van het bij elkaar brengen van een selecte groep van 150 Good Farming Star-varkenshouders (die meewerken aan dit programma, gericht op meer dierenwelzijn) tot aan het leveren van vlees en vleesproducten binnen dit concept. Onze Food Service-divisie sloot een meerjarige overeenkomst met een grote hamburgerrestaurantketen, waarbij de industrie- en markt-KPI's nauwkeurig worden bijgehouden. Dit is mogelijk omdat we optimaal aanwezig zijn in de volledige waardeketen. Onze Beef-divisie tot slot, heeft de toonaangevende ECR-award gewonnen voor een programma waarbij verse producten op de locatie in Groβostheim worden gebundeld voor levering aan de distributiecentra van detailhandelaars, waardoor 2,6 miljoen kilometers per jaar worden bespaard.
Vooruitzichten 2016
Gedurende het eerste deel van het jaar wordt verwacht dat de prijzen in de varkensvleessector onder druk zullen blijven staan, wat gedeeltelijk wordt verlicht door de regeling voor particuliere opslag van de EU. We verwachten niet dat de prijzen vóór de tweede helft van het jaar weer het normale niveau zullen bereiken. In de rundvleesindustrie zal de gestuurde beperking van melkproductie invloed hebben op de hoeveelheid slachtingen. In de divisie Food Service zetten we in op verdere groei van onze afzet, door uitbreiding van ons aanbod in diepvriesproducten.
Bron: Vion Food