De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft afgelopen week groen licht gekregen van de Europese commissie voor haar promotiecampagne voor varkensvlees met de naam ‘Trusted Porc’.
De Europese Commissie stelt een bedrag van €2 miljoen beschikbaar voor de campagne om de export te stimuleren naar 5 Aziatische landen. Dat zegt COV-woordvoerder Frans van Dongen.
Ondersteuning promotie activiteiten
Het geld is bedoeld voor ondersteuning van promotie activiteiten gericht op de export van varkensvlees naar China, Japan, Taiwan, Vietnam en de Filipijnen. Van Dongen is blij met de Europese steun. “Het vergroten en realiseren van nieuwe afzetmarkten voor varkensvlees is een lange weg van lobbyen en onderhandelen”, vertelt hij. Volgens de woordvoerder kost het jaren van voorbereiding voor het daadwerkelijk tot afspraken komt met buitenlandse afnemers.
Events en beurzen
De COV zet het geld onder meer in om events en seminars te organiseren voor potentiële importeurs van varkensvlees. Daarnaast is de COV aanwezig op beurzen om Europees varkensvlees te promoten. Europees en met name Nederlands varkensvlees onderscheidt zich op een gegarandeerd hoog niveau van voedselveiligheid, hygiëne en traceerbaarheid. Van Dongen verwacht dat de Europese varkenssector de komende jaren de vruchten kan plukken van de campagne.