In 2023 is Voergroep Zuid opnieuw gegroeid in een krimpende markt. De totale voerafzet nam met 7 procent toe tot ruim 781.000 ton. “Een teamprestatie om trots op te zijn”, vindt algemeen directeur Ronald van de Ven. “We werken er met elkaar hard aan om onze leden/klanten optimaal van dienst te zijn. Daarbij staat het realiseren van topresultaten in de stal centraal.” Bovendien heeft Voergroep Zuid ca. 1 miljoen euro beschikbaar om haar loyale leden te belonen in Q1-2024.
Ongeveer 2,5 procent van de groei in voerafzet kan worden toegerekend aan de overname van de activiteiten van Veevoeder Van der Steijn vof. De overige groei is het resultaat van autonome groei in alle diersectoren
Groei van 3 procent in varkenshouderij
In de varkenshouderij groeide de voerafzet van Voergroep Zuid met 3 procent. “Een mooie prestatie in een krimpende markt”, vindt Ronald Van de Ven. “Hiermee houden onze voerfabrieken in Helmond en Weert een hoge bezettingsgraad en kunnen tegen een scherpe kostprijs topkwaliteit voer produceren. In combinatie met onze aanpak ‘Modulaire Nutritie’ en een gedegen advies door onze specialisten zorgt dit bij onze klanten voor goede resultaten in de stal. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”
Omzet Voergroep Zuid blijft groeien in pluimveehouderij
Drie jaar op rij gooit Voergroep Zuid hoge ogen in de legpluimveehouderij. De voerafzet nam in 2021, 2022 en 2023 met respectievelijk 17, 15 en 15 procent toe. “Onze aanpak met een zeer constante, hoge voerkwaliteit en een scherpe prijs/kwaliteit-verhouding staat garant voor prima dierprestaties en een goed rendement op het boerenerf”, legt Van de Ven uit.
“Daarbij blijven de dieren gezond en realiseren we samen met onze klanten een laag voerverbruik. Monitoring van dierprestaties met PoultryPlan geeft ons nieuwe inzichten in de effectiviteit van onze voerprogramma’s. Daarmee sturen we naar maximaal rendement voor onze klanten.”
Rundvee en geiten
De afzet van voer naar rundveebedrijven nam bij Voergroep Zuid in 2023 met 43 procent toe. Deze forse groei was voor een belangrijk deel het gevolg van de overname van vleesveeklanten van Veevoeders Van der Steijn vof. De afzet van mengvoer naar geitenbedrijven groeide in 2023 met 2 procent.
Sterke coöperatie
Voergroep Zuid staat als sterke, middelgrote coöperatie dicht bij haar klanten. “In plaats van geld verdienen voor aandeelhouders houden wij vooral focus op het rendement van onze leden”, vult marketing- en communicatiemanager Mathee Kamp aan. “De basis hiervoor is topprestaties leveren in de stal. Daar verdienen onze leden hun geld. Wij dragen daar aan bij met een goed voerpakket, een scherpe prijs/kwaliteit-verhouding en gedegen advies. Als sterke regionale voercoöperatie maken we zo samen met onze leden/klanten het verschil.
Voergroep Zuid zet zich in voor veehouderij
Naast goed voer leveren aan leden/klanten, zet Voergroep Zuid zich via haar coöperatieprojecten graag in voor alle veehouders in het werkgebied. Mathee Kamp: “Zo investeert de coöperatie bijvoorbeeld tijd en geld in het jongerenprogramma ‘Boeren met LEF’, waarin we samen met andere bedrijven jonge boeren ondersteunen in opleiding en ondernemerschap, werken we samen met onze leden/klanten aan het verder verduurzamen van de voedselketen door te kunnen sturen op de carbon footprint van onze voeders, en zijn we één van de initiatiefnemers van de landelijke publiekscampagne ‘Geef Boeren Toekomst’. Geld dat de coöperatie verdient met niet voer activiteiten gebruiken we voor ons Loyaliteitsprogramma. Via dit programma belonen we trouwe coöperatieleden. Zij zijn een belangrijk fundament onder onze coöperatie.”
Bron: Voergroep Zuid