Minister Schouten heeft deze week de Tweede Kamer met een brief geïnformeerd over de voorbereiding van twee maatregelen uit het pakket voor structurele stikstofaanpak; de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijen (Lbv) en de tweede tranche van de Maatregel Gerichte Opkoop (MGO). Daarnaast is er op verzoek van de Kamer gewerkt aan het gereed maken voor uitvoering van de pilot grondfonds stikstofaanpak.
LTO Nederland is van mening dat de regelingen een bijdrage kunnen leveren aan een oplossing voor de stikstofproblematiek. Het doel moet daarbij niet uit het oog verloren worden; het gaat om reductie van stikstofdepositie op N2000-gebieden en daar dienen de maatregelen op gericht te zijn.
“Kosteneffectiviteit is hierbij een sleutelwoord. Dat wil ook zeggen dan saneren hand in hand moet gaan met innoveren, dit is ook de basis in het plan Duurzaam Evenwicht. Daarmee komt het doel sneller in zicht, maar kunnen ook PAS-melders snel gelegaliseerd worden met vrijkomende stikstofruimte.” aldus Trienke Elshof, portefeuillehouder Platteland & Omgeving bij LTO Nederland. “Daarnaast moet de basis van de regelingen altijd vrijwillig zijn en blijven. Van gedwongen opkoop kan geen sprake zijn! Nu is er gekeken naar de mogelijkheden van verplaatsen in plaats van beëindigen bij MGO. Zoals al eerder bepleit zou dit ook wenselijk zijn bij de Lbv.”
Landbouwgronden buiten regeling houden
LTO Nederland heeft altijd gepleit om landbouwgronden uit de Lbv te houden. Dat dit nu ook de insteek van de minister is, wordt dan ook positief ontvangen. Het doel van de Lbv is per slot van rekening het verlagen van stikstofdepositie op N2000-gebieden. Verplichte verkoop van grond draagt daar niet aan bij. Daarnaast maakt dit de beëindigingsregeling nog minder kosteneffectief dan deze nu al is.
Ook het grondfonds waar de minister over spreekt is een goed initiatief, waar LTO ook al eerder aandacht voor heeft gevraagd. De gronden die in dit fonds komen dienen in te worden gezet voor de versterking van de structuur van de agrarische sector. Wel is gesproken over een “recht van eerste onderhandeling” voor de overheid bij vrijkomende landbouwgronden in een zone van 500 meter rondom Natura 2000-gebieden. LTO benadrukt dat die grond in boerenhand moet blijven en de bestemming agrarisch moet blijven. Het kan dus niet zo zijn dat deze gronden automatisch omgezet worden naar natuur en bijvoorbeeld afgewaardeerd worden. Daarbij komt dat LTO deze zogenoemde zonering ongewenst vindt.
Behoud kritische massa
LTO heeft zorgen over het behoud van voldoende kritische massa van sectoren, welke broodnodig is voor het in stand houden van werkgelegenheid, innovatie en financiering van collectieve activiteiten. De pluimveesector pleit bijvoorbeeld daarom voor een maximum aantal pluimveerechten dat via de Lbv uit de markt kan worden genomen. Daarnaast pleit LTO ervoor om in de Lbv-regeling een deel van de rechten van de opgekochte bedrijven beschikbaar te houden voor andere; veehouders, waaronder jonge boeren. Het voorkomt dat rechten voor de blijvers duur worden. Dat werkt positief door in de sectoren en zorgt ervoor dat er ruimte is om te investeren in verduurzaming.
Bron: LTO Nederland