De af boerderijprijs en industrieprijs zijn ook nog enigszins gestegen ten opzichte van maart: van 128 naar 131 punten (API) en van 116 naar 117 punten (PPI). De consumentenprijs voor varkensvlees is sinds maart gestegen met twee procentpunten en in mei uitgekomen op 115 punten. De vooruitzichten voor de rest van het jaar voor de varkensvleesmarkt zijn onzeker.
Prijsontwikkeling varkensvlees
De consumentenprijsindex voor varkensvlees bedroeg in maart 115 punten en was hoger dan in de eerste maanden van het jaar. Het niveau ligt echter lager dan een jaar eerder (118 punten in mei 2020). Dat hoge niveau hing samen met de voorheen hoge wereldmarktprijs voor varkensvlees.
Wereldwijd is varkensvlees dit voorjaar goedkoper geworden, vooral onder invloed van een teruglopende Chinese vraag. Daar staat tegenover dat de binnenlandse afzet relatief iets aantrekkelijker geworden is dan export (hoewel dit om verschillende delen van het varken gaat en daarmee niet simpel te vergelijken is), wat zichtbaar is de (licht) gestegen industrieprijs en af boerderijprijs. Het herstel hangt naar verwachting ook samen met het feit dat de industrie niet meer gehinderd wordt door tegenvallende slachtcapaciteit als gevolg van Covid-19 onder personeel in slachterijen. Bovendien is er sprake van een krimp in aantal varkens in Nederland en Duitsland, wat positief uitwerkt op de opbrengstprijs.
Situatie China
De situatie in China is sterk bepalend voor de marktontwikkeling wereldwijd en in Nederland. De productie van varkensvlees is herstellend, maar dit gaat met horten en stoten. De Afrikaanse varkenspest (AVP) is nog niet onder controle, en flakkert daar regelmatig weer op. Bovendien zijn voergrondstoffen duur, vanwege relatieve schaarste. Daardoor is de productie momenteel onrendabel. Boeren bieden hun dieren aan voor de slacht, ook om een eventuele uitbraak voor te zijn. Het betekent wel dat de productievolumes naar voren gehaald zijn in de tijd en binnenkort weer wat kleiner zullen zijn.
Vraag en aanbod
Ook het zomerseizoen (barbecue) en voetbalseizoen valt tegen, waardoor de seizoensmatige opleving van de vraag lager ligt dan verwacht. Daar staat tegenover dat de horeca wel weer meer afzetruimte biedt dan voorheen, door ruimere openingstijden.
De prijsontwikkeling in de tweede helft van dit jaar is onzeker. Veel zal afhangen van de vraag naar varkensvlees vanuit China. Dit ligt buiten de invloedssfeer van varkenshouders en industrie.
Prijsvorming
De retail heeft een eigen prijsbeleid dat beperkt beïnvloed wordt door de inkoopprijs. De gemiddelde prijs ligt in het najaar, vooral in november iets hoger. Het prijsniveau bij concurrenten, promotieacties en de rol van vlees in het totale productassortiment van supermarkten spelen ook een rol. Prijsbewegingen van industrie (producentenprijs) en boeren (af boerderij) vertonen daarom nauwelijks samenhang met de consumentenprijs. Voor de handel tussen de slachterijen en supermarkten worden jaarcontracten gebruikt. Daarbinnen vindt per vier weken overleg plaats over reclameacties. Afhankelijk van onder andere het weer vinden dagelijks correcties plaats op de bestelde volumes. Slachterijen geven de prijsbewegingen op hun afzetmarkt door aan de varkenshouders.
De markten voor varkens en varkensvlees in Noordwest-Europa zijn nauw met elkaar verweven. De prijsvorming is vrij. Door de seizoenseffecten in de afzet op detailhandelsniveau schommelen ook de wekelijkse slachterij- en handelsnoteringen of opbrengsten van vleesvarkens. De EU heeft de laatste jaren een flink gestegen zelfvoorziening in varkensvlees (tot circa 120% in 2019), wat betekent dat de prijsvorming in toenemende mate invloed ondervindt van de prijzen in derde markten buiten Europa.
Prijsindices
De af-boerderijprijs is gebaseerd op de wekelijkse noteringen voor slachtvarkens. De indices zijn herzien, waarbij het jaar 2015 op 100% is gezet. De producentenprijsindex (PPI) is gebaseerd op de opbrengstprijzen van producenten van vers of gekoeld varkensvlees bij afzet naar het binnenland. De consumentenprijsindex (CPI) is gebaseerd op varkensvlees bij supermarkten en slagers
Bron: Agrimatie