Consumenten zijn vaker biologisch gaan kopen: de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen steeg het afgelopen jaar met zeven procent, zo blijkt uit nieuw GfK onderzoek (2021).
Dat lijkt onder meer het gevolg van de toegenomen positieve houding ten opzichte van biologisch. 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg zijn gemaakt. 95,6% van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1%.
Impact op natuur en dier
Twee op de vijf bio kopers (40%) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar de aankoopfrequentie en het aankoopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50%) en dier (44%). Een ruime meerderheid (61%) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg zijn gemaakt. De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61%).
Versheid, smaak en prijs
Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.
Rechtstreeks bij de boer
Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt zijn gekocht (73,8%), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten zijn het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2%), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5% meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)
Bio Lekker voor Je
Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne is gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl
Bron: Bionext