De Belgische varkenshouderij ondervindt nog steeds hinder van de handelsbeperkingen na de ontdekking Afrikaanse varkenspest bij everzwijnen in de provincie Luxemburg in 2018. Daardoor is de export buiten de EU zwaar getroffen. Ook de verminderde afzet aan horeca en foodservice door de coronapandemie speelt de Belgen parten.
Inzetten op AVP-vrije status België
VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, gaat de varkenssector helpen met extra promotieacties. VLAM zet via zijn Belgian Meat Office, dat de exportpromotie in het buitenland verzorgt; maximaal in op de AVP-vrije status die België recent weer verkreeg. De komende maanden komen er extra acties. Daarvoor is extra budget voorzien in de begroting en een door Europa gesubsidieerde campagne in landen buiten de Europese Unie zal op volle kracht worden uitgerold.
Via geïntegreerde promotiecampagnes in onder meer China, Korea, Japan, de Filippijnen en andere derde landen zal BMO extra communiceren naar de handelspartners dat Belgisch varkensvlees veilig en kwalitatief hoogstaand is en sinds kort uit een AVP-vrij land komt. Daarnaast zal BMO ook aan een aantal beurzen deelnemen in Japan, China, Vietnam en Singapore.
Belgisch varkensvlees in de Filippijnen
Als de coronamaatregelen reizen moeilijk of onmogelijk maakt, zal er worden ingezet op een virtueel alternatief. In de Filippijnen, waar Belgisch varkensvlees sinds enkele weken opnieuw kan worden verkocht, hield BMO onlangs al een virtuele contactdag. Met succes, 10 Belgische exporteurs ontmoetten er zo 17 importeurs. Ook via intense contacten met het federaal Voedselagentschap en Buitenlandse Zaken wil BMO de markttoegang in de belangrijkste afzetmarkten zo snel mogelijk herwinnen.
Lokale markt extra gepromoot
Ook op de lokale markt zal het Belgisch varkensvlees extra worden gepromoot. De coronacrisis heeft de trend naar het lokale een extra boost gegeven. “We zagen al dat de consument vanuit de aandacht voor het milieu en omwille van het ondersteunen van de lokale economie meer belang was gaan hechten aan de herkomst van zijn producten; maar nu is de aandacht voor lokale producten helemaal niet meer weg te denken. Daar willen we volop op inzetten”, stelt Liliane Driesen, woordvoerder VLAM.
Dit betreft een deel van een artikel uit het vakblad Varkensbedrijf. Verder lezen?